"Bbdah"

Kadang-kadang mengena, kadang-kadang tidak…

Tugasan Wajib Pengambilan 2011..

Posted by suhardi on 12 August 2011

 

                                                

الواجبات المشروعية

Tugasan Wajib

وزارة التعليم الماليزية

Kementeriaan pelajaran malaysia

دورة تعليمية لخريجي الجامعة j-QAF 

Bengkel pengajaran bagi graduan Universiti J-Qaf

                                                                            منتسبو يناير ٢۰١١

Pengambilan 2011

 

 المعهد العالي لتربية معلمي ماليزيا

Institut/maktab tinggi pendidikan guru Malaysia

فرع سراوق ميري

Cawangan miri Sarawak

المادة      : اللغة العربية ( كمادة رئيسية)sebagai subjek teras

الموضوع :    (١)تنفيذ العملية التطبيقية لتدريسَي المصغر والمكبر

Pelaksanaan  proses praktikal bagi pengajaran mikro dan makro

                      (٢ ) وكتابة البحث –انظر إلي القسم الثاني:   الكتابة-

Penulisan tugasan- lihat pada bahagian 2 – penulisan

مدة التنفيذ من :       ٣۰  من ما يو  ٢۰١١ tempoh pelaksanaan

موعد الاستسلام   :   ٢۸من يونيو ٢۰١١ waktu hantar

 

القسم الأول : التمهيدي pengenalan

 

 في بداية الأمر، فتطبيق اللغة العربية في السنة ۲۰۰٥ للمدارس المختارة لدى وزارة التعليم الماليزية ومن المتوقع أن يتم تنفيذها على جميع

المدارس الابتدائية  في العام ۲۰۱۰ من خلال البرنامج  الحكوميj-QAF -مشروع دورة تعليمية لخريجي الجامعة. ومن أهدافه الأساسية  إتاحة

 الفرصة لتلاميذ المدارس الابتدائية لفهم اللغة العربية  ومهاراتها الأساسية  والسيطرة عليها كتابة وقرءاة وتحدثا بكل سهولة وطلاقة.

 ترسيخا لهذه اللغة على المستوى الوطني فتحدث فيها تغيير المناهج فيطلق عليها بالمنهج المعياري للمدارس الابتدائية  -KSSR – وتم  تدريسها في بداية هذا العام على سبيل المتدرج متمركزا على الصف الأول الابتدائي على جميع المدارس الحكومية.

Kali pertama dilaksanakan bahasa arab adalah pada tahun 2005 di sekolah2 terpilih oleh  kementerian pelajaran Malaysia  dan dijangka sempurna pelaksanaan di seluruh sekolah2 rendahpada tahun 2010 melalui program kerajaan j-qaf menggubal bengkel pendidikan bagi graduan universiti. Antara tujuannya yang utama ialah membuka peluang bagi pelajar2 sekolah rendah memahami bahasa arab dan kemahiran2 asas dan menguasai penulisan ,bacaan dan perbualan secara mudah lancar.

Bagi mengukuhkan Bahasa ini di peringkat Negara ,maka telah berlaku perubahan beberapa pendekatan/method  kepada pendekatan berpiawai bagi sekolah2 rendah- KSSR – dan telah selesai pengajaran pada permulaan tahun ini secara berperingkat dalam memfokuskan tahun 1 rendah oleh  semua guru kerajaan.

القسم الثاني :الكتابةBahagian kedua- penulisan

 

مشيرا إلى البيانات المذكورة، يطلب منك القيام  بالواجبات التالية   :-

Merujuk kepada keterangan tersebut , kamu perlup melaksanakan tugasan berikut

۱- تنفيذ العملية التطبيقية لتدريسَي المصغر والمكبر –في الفصول الصفية-

Pelaksanaan proses praktikal bagi pengajaran secara mikro dan macro – di dalam bilik darjah-

۲- توضيح مفهوم  بالمنهج المعياري  الجديد للمدارس الابتدائية  -KSSR -حقيقة وماهية  مقارنا بمنهج اللغة العربية المتكامل للمدارس الابتدائية  KBSR

Menjelaskan pemahaman pendekatan berpiawai yang baru bagi sekolah2 rendah _ksssr- yang sebenar dan perkara berkaitan dengan dengan pendekatan bahasa arab yang bersepadu bagi sekolah2 rendah KBSR

۳- الشرح  عن مواصفات المدرس الجيد.

Menerangkan tentang ciri2 guru yang baik

٤ –البيان عن الطرق المثلى لتعليم العربية

Menerangkan cara yang terbaik bagi pengajaran B.Arab

٥- الوسائل المعينة ودورها في النشاط الصفي

Alat bantu mengajar tertentu dan peranannya dalam aktiviti dalam darjah

٦-. أهمية تدريس المهارات اللغوية  الأساسية الأربع ومهارات التدريس المتنوعة

Kepentingan mengajar 4 kemahiran asas bahasa dan kemahiran mengajar secara pelbagai

تتتتتعليملت تتزمممتننتننننننتتتتاتلابليقصثقصثصثصثصثصثصثثصتتتتنتاالالل

تعليمات كتابة الواجبات Makluman penulisan tugasan

الغلاف:- kulit

۱- صفحة العنوان : تتضمن اسم المعهد وموضوع البحث

Muka depan : mengandungi nama institute dan tajuk tugasan

۲– اسم مقدم البحث (المتعلم)nama pelajar

۳- ورقم المعهد no institut

٤ -اسم المقدم إليه (المشرف)nama pensyarah

٥- الفصل الدراسي /  العام الدراسي.tahun/semester pengajian

٦-رقم المادة no subjek

٧ – موعد التسليم tarikh hantar

خطوات كتابة الواجبات العامة :-Langkah2 penulisan tugasan umum

۱- عرض تفصيلي لعناصر الموضوع : تحليل علمي واضح – نقد بناء – استدلال من الواقع – كتابة اسم المرجع والصفحة في حال الاقتباس – إبداء وجهة نظر الباحث أو رأيه أو تعليقه في نهاية كل عنصر من عناصر البحث .

Pembentangan terperinci bagi isi2 penting tajuk : kupasan ilmiah yang jelas, kritikan membina, menggunakan kehidupan sebenar yang berlaku sebagai hujah, tulis nama rujukan dan muka surat pada teks yang diambil- kemukakan pandangan pengkaji atau pendapatnya dan komentar di akhir setiap isi kajian
۲- نتائج البحث ومناقشتها : تلخيص نتائج البحث في نقاط – مناقشة النتائج التي تحتاج الى دعم واستدلال من الواقع التربوي.

Hasil kajian dan perbincangan kajian : Ringkaskan hasil kajian dalam bentuk point – perbincanagan hasil kajian perlu mempunyai sokongan dan dalil dati gambaran sebenar pendidikan
۳- الخاتمة : تلخيص فكرة البحث – بيان فائدة النتائج في الواقع التربوي .

Penutup : Ringkaskan gambaran/motif kajian –terangkan faedah hasil kajian dalam persekitaran sebenar pendiddikan 
٤- قائمة المراجع : كتابة المراجع وفق الترتيب الأبجدي للمؤلفين.

               مثال : محمد منير مرسي ( ۱٩٩٥) . التعليم في دول الخليج العربية . الطبعة الخامسة القاهرة : عالم الكتب

 Senarai rujukan : tuliskan rujukan mengikut tertib abjad bagi penulis sebagai contoh :

عالم الكتب Muhammad munir mersi (1995) Pengajaran di Negara2 Arab,edisi 5 Alkaherah:

٥- الملحقات ( إن وجدت ) : كتابة الملاحق المرفقة التي تخدم البحث ، ولا يمكن عرضها في متن البحث .

Lampiran (jika ada): tuliskan lampiran tambahan yang digunakan dalam kajian . tidak perlu diletakkan dalam isi kajian.
٦- البحث ألا يقل عن ۲۰۰۰ كلمة باستخدام الخط “أريال” فونت والمقياس ۱٨ بالمسافة سطر ونصف

Kajian hendaklah tidak kurang dari 2000 patah perkatan menggunakan tulisan Arial dan saiz 18 dengan jarak 1.5

۷- اجعل كتابتك في سبعة أبواب تشمل المقدمة ومحتويات البحث-راجع القسم الثاني: الكتابة \ جدول تعيين الواجبات المشروعية – والخاتمة

Jadikan penulisan kamu dalam 7 bab meliputi pendahuluan , isi kandungan kajian –rujuk bahagian 2 : penulisan – jadual penentuaan tugasan wajib – dan penutup

۸- أن يكون بحثك على  أقل خمسة المراجع المعتمدة  في المجال التربوي واكتب عناوين الشبكة العنكبوتية عندما تجعلها مراجع لكم.

Kajian kamu hendaklah mempunyai sekurang2 5 rujukan yang berkaitan bidang pendidikan . Dan kamu hendaklah menulis alamat laman sesawang sekiranya kamu menggunakannya sebagai rujukan

جدول تعيين الواجبات المشروعية

الموضوع/ التعيينات

 أنواع الواجبات

الدرجات

الملاحظة

۱- تنفيذ العملية التطبيقية لتدريسَي المصغر والمكبر –في الفصول الصفية

-          إجراءات في الفصول الصفيpelaksanaan dalam bilik darjah

-          التطبيق على أنواع مهارات التدريس  المختارة  (للمصغرفقط) mempratikkan

-          Berdasarkan kemahiran pengajaran yang sesuai    

-          تقديم عملية  التعليم والتعلم على الزوجي (للمكبر فقط)

-          Menjakankan proses pengajaran dan pembelajaran secara berpasangan/dua hala

۲٥

 ۲– المنهج المعياري  الجديد للمدارس الابتدائية  -KSSR – مقارنا بمنهج اللغة العربية المتكامل للمدارس الابتدائية  KBSR

-          المفهوم والمقارنة بينهما من عدة نواحي :maksud dan perbandingan diatara keduanya dalam beberapa aspek:

       -أهدافtujuan

       -منهج pendekatan

       -معيار piawai

– كتابة خطتي التدريس  الفترية  واليومية مأخوذا من

KSSR و  KBSR

Menulis rancangan pengajaran semasa dan harian yang diambil dari kbsr dan kssr

۲۰

 ۳– مواصفات المدرس الجيد.

الشرح والتحليل والتركيب :Beri penjelasan , kupasan , penyusunan

            -المفهومmaksud –والمراحل    peringkat-الأبعاد dimensi 

۱۰

٤– الطرق المثلى لتعليم العربية

Cara terbaik bagi pengajaran arab

- البيان عن الطرق المتعددة لتعليم العربية

Penerangan menggunakan cara yang pelbagai bagi pengajaran BA

-مستدلا بالنموذج

Berikan contoh

۱۰

٦- الوسائل المعينة ودورها في النشاط الصفي.

- وضح كيف تجعل عملية التعليم والتعلم جذابةً واستثارة اهتمام التلاميذ.؟

Terangkan bagaimana menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran menarik dan membangkitkan minat dan perhatian pelajar

-أنواعها jenis

-وكيفية استخدامهاcara penggunaan

۱۰

۷- أهمية تدريس المهارات اللغوية  الأساسية الأربع ومهارات التدريس المتنوعة

-المهارات:

           -استماعا-كلاما-قراءة-كتابة

           -  أنواع مهارات التدريس

۱۰

۸- الشخصية  والأخلاقية وكتابة المحاسبة

Personaliti , etika , penulisan laporan semakan

-الالتزام sungguh2

- المشاركة (  coloboration )

-كتابة” المحاسبة” بعد قيام هذه الواجبات – التقارير والنقد الذاتي

Tulis semakan selepas menjalankan tugasan ini – laporan dan komen untuk diri sendiri 

- الاستقامة konsisten/berterusan

-المناقشة والمقابلة الشخصية  مع الأصدقاء والمشرفين

perbincangan dan temubual peribadi

bersama rakan2 dan penyelia

۱٥

المجمــــــــــــــــــــــــــوع      الكلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــي

%۱۰۰

إعدادها                                                                                                                                      تصحيحها

yg menyediakan

                     t.t                                                                                                                                               *   t.t*

               ————–                                                                                                                              ——————                                     

(      إسحاق بن إسماعيل)                                                                                                                (   يوسف   فوزاي بن   )                                                                                      مدرس اللغة العربية                                                                                                                                   رئيس القسم “جافيم”     

هذه المطبوعة الكمبيوترية لاتحتاج إلى التوقيع *

ىتالت

24                                                                                                                                                                      التفاصيل عن هذه الواجبات  اتصل بالأستاذ فوزاي يوسف عبدالرحمن ٣۹٠٨٣٥٨–۰۱٣                                                                                                                                                                                                                                                                                                     أو بالبريد الالكتروني              cruk_creck@yahoo.co.uk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: