"Bbdah"

Kadang-kadang mengena, kadang-kadang tidak…

Terfikir sejenak…

Posted by suhardi on 4 February 2009

 

 Dalam meniti hidup ini, pelbagai kisah akan dilalui oleh kita semua. Tidak kira la baik, buruk, suka , duka dan sebagainya..

Hari ni 03.02.09..biasa la, pagi2 hari lagi kne bangun, time prektikal katakan..pagi2 memang sejuk tahap gaban,.before ke tempat prektikal, hantar adk bongsu aq ke PASTI ( Pusat Asuhan Kanak2)

 

Perjalananku dipenuhi dengan kabus pagi yang menyejukkan urat sarafku,walaupun dah pakai baju sejuk..

 

Bukan kisah prektikal aq yang aq ingin coretkan..tetapi kisah yang mengundang perspektif celaru dalam mindaku. Kisahnya bermula sewaktu aq ingin meminta sebiji buah Durian Belanda dr seseorang. Bukannya aq yang nak tetapi ustaz tempat aq yang suruh tanya.

 

Aq: pokcik, nok mintok buoh durian belanda tu soe..

Pok cik: ooo…dok hok masok, putik lg.

Aq:xpo lah, hok tua pun xpo x masok lg gak. Ado ore nak, dio oyak nak buat ubat.

 

Tanpa menjawab luahan aq, dia terus pergi..emmm.xpelah,

Selepas solat magrib, aq menonton berita utama sekejap. Headline tentang Ahli PKR yg dikatakan meletak jawatan..emmm,mcm2 la politik nii..

 

Allahhuakbarullah huakbar…azan kedengaran dari masjid. Emm, nak p ke Musalla r, tanpa berlengah lagi, aq capai kopiah n terus ke musalla yg terletaknya tidak jauh dari umah aq.

 

Melepasi je umah aq, aq terperasan yg ada orang sedang memetik buah Durian belanda yang aq mintak td. Hah!! Pakcik td rupanya, dalam gelap malam yg diterangi bayang2 lampu rumah, pakcik tu xperasan yg aq melihatnya. Hah, Nampak benar xmau bg aq mintak, depan orang bukan main ramah lg, tp belakang xserupa..Hipokrit, itu yang aq dapat gambarkan..Betul ke begitu…??????

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: